Aandacht voor: Spannings­hoofdpijn

door | 21 okt 2021 | Fysieke klachten

Een van de meest voorkomende vormen van hoofdpijn is spanningshoofdpijn. Deze hoofdpijn komt voort uit verhoogde spanning in de spieren van het gezicht, schouders, rug en de nek.

Spanningshoofdpijn kan verschillende oorzaken hebben: teveel stress, te weinig rust, je zorgen maken, te weinig rekening houden met wat je lichaam nodig heeft, een verkeerde lichaamshouding en andere dingen. De pijn wordt vaak gevoeld aan de zijkanten of aan de bovenkant van het hoofd en voelt drukkend of klemmend.

Wat kun je zelf doen bij spanningshoofdpijn?

Er zijn een aantal dingen die je zelf kunt doen om je hoofdpijn te verlichten, waaronder:

• zelfmassage* (zie uitleg hieronder);
  • aandacht voor je lichaamshouding;
  • aandacht voor jezelf;
  • afscheid nemen, indien mogelijk, van energie vreters;
  • vaak veranderen van houding (zeker ieder uur);
  • leefstijl aanpassingen;
  • ontspannen bewegen zoals wandelen, yoga, pilates;
  • ademhalingsoefeningen en meditatie;
  • warmte op de spieren in nek en schouders (kersenpit zak, infrarood);
  • voldoende nachtrust; goed kussen;
  • voldoende water drinken (ongeveer 2 liter per dag).
Massagegrepen om je hoofdpijn te verlichten
  • Draai met je vingertoppen kleine rondjes over je hoofdhuid. Dat mag flink stevig.
  • Leg je vingertoppen van wijs- en middelvinger op je slapen en draai vervolgens achtjes.
  • Leg je wijs- en je middelvinger van beide handen in het midden van je voorhoofd, je duim bij je slapen en wrijf redelijk hard met de druk op je vingertoppen uit naar buiten. Begin bij de haargrens en herhaal dit tot de neusbrug. Doe dit ook net onder je oog over je jukbeen.
  • Pak de huid van de wenkbrauwen tussen je duim en wijsvinger en druk met je duim zachtjes tegen de onderrand van je wenkbrauwbot. Masseer zo je hele wenkbrauwboog richting je slapen.
  • Leg beide handpalmen over je oren en ga met je duimen op zoek naar je schedelrand. Geef druk met je duimen of draai cirkeltjes op de schedelrand. Werk zo de hele schedelrand af vanaf het punt direct achter je oren tot aan het midden van je hoofd.
  • Leg één hand op je bovenrug aan de andere kant van je nek en duw met je vingers deze spier uit richting je nek. Herhaal dit aan de andere kant.
  • Pak een stuiterbal en ga met je rug tegen de muur aan staan. Leg de stuiterbal tussen de muur en je bovenrug en ga op zoek naar gevoelige plekken. Als je een gevoelige plek gevonden hebt, oefen dan druk uit door met je lichaam in de bal te duwen voor 5 seconden. Herhaal dit 3 keer en ga dan op zoek naar een andere plek.

Bovengenoemde maatregelen dragen vaak bij aan herstel bij hoofdpijnklachten. Kijk vooral wat op jou van toepassing is en wat voor jou werkt.

Massagetherapie

Je kunt je natuurlijk ook door een professional laten masseren. Bij Massagepraktijk Aandacht Plus heb ik niet alleen aandacht voor jouw hoofdpijn, maar ook aandacht voor de mogelijk achterliggende reden hiervan. Door de zogenaamde holistische aanpak zien we vaak dat klachten zoals hoofdpijn beduidend minder worden of zelfs helemaal verdwijnen.

0 reacties